DLA KOGO?
Dla osób dorosłych i młodzieży od 16. roku życia.
DOSTĘPNOŚĆ
Więcej informacji: dostepnosc@ethnomuseum.pl; tel. 502 955 534 (możliwość wysłania SMS). Prosimy o kontakt od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16.
O WYDARZENIU
Zapraszamy na oprowadzanie po wystawie fotografii Ernesta Cole’a, jednego z pierwszych Czarnych niezależnych fotografów południowoafrykańskiego pochodzenia, który z wrażliwością dokumentował codzienność mieszkańców nowojorskiego Harlemu.
Z jakiej pozycji fotografował Ernest Cole – osoby z wewnątrz czy zewnątrz społeczności? Na czym polega wyjątkowość Harlemu, dzielnicy Nowego Jorku? Czy fotografia może być formą protestu?
Wystawa jest wizualną opowieścią o przemocy systemowej i problemach społecznych, a także o sile, uporze i obecności Czarnej społeczności w Nowym Jorku w latach 60. i 70. XX wieku. Spojrzenie Cole’a nadaje kontekst i pozwala na pełniejsze zrozumienie współczesnych debat i rozmów wokół zagadnień rasy, dyskryminacji i reprezentacji.
Wystawa czasowa „Ernest Cole: fotograf na wygnaniu” organizowana jest przez Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie i Against Gravity, organizatora 22. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity, we współpracy z Autograph, London oraz Magnum Photos.
O ARTYŚCIE
Ernest Cole (1940–1990) był jednym z pierwszych Czarnych, niezależnych fotografów z RPA. Współpracował m.in. z magazynami Drum i New York Times. Po ucieczce z RPA w 1966 roku, reżim apartheidu odebrał mu paszport i zakazał powrotu do kraju. W USA zajmował się fotografią uliczną, a w latach 1969–1971 współpracował z kolektywem Tiofoto w Szwecji. W 1972 roku porzucił fotografię. Zmarł w Nowym Jorku w 1990 roku. W 2017 roku odnaleziono ponad 60 000 jego zaginionych negatywów. W 2022 i 2024 roku ukazały się nowe publikacje jego zdjęć, w tym nieznane wcześniej fotografie życia Czarnych w USA z przełomu lat 60. i 70.
PROWADZENIE
Julia Grudzień – absolwentka etnologii i antropologii kulturowej oraz studentka Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim, pracowniczka działu edukacji w PME. Interesuje się teoriami związanymi z krytycznymi studiami nad dziedzictwem i ich praktycznym zastosowaniem w muzealnictwie. Prowadzi badania dotyczące kolonialnej fotografii w archiwach. Kuratorka wystawy „Ernest Cole: fotograf na wygnaniu” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.