Interwencja na wystawie „Afrykańskie wyprawy, azjatyckie drogi”
Intervention at the exhibition „African Expeditions, Asian Ways” [ENG below]
Ceremonialny strój z królestwa Kuba (inaczej Bakuba) kryje w sobie wiele historii. Według tradycji w XVII wieku królowa Ngokady miała zaprojektować maskę przedstawiającą Ngaady aMwaash, kobiecą postać z mitu o pochodzeniu dynastii Kuba. W tej opowieści towarzyszą jej dwie istoty Woot, mityczny pierwszy człowiek, obdarzony nadprzyrodzonymi mocami, a zarazem jej brat oraz Bwoom, duch, który przyszedł z zewnątrz. Woot zjawia się pod postacią Mwaasha aMbooya, by konkurować o względy siostry. Zwycięża Bwooma i poślubia Ngaady aMwaash, lecz kazirodczy związek przynosi królestwu choroby. Król Woot opuszcza więc żonę. Poszczególne elementy maski opowiadają o doświadczeniach Ngaady aMwaash: linie wzdłuż policzków symbolizują łzy, czerwień opowiada o porodach, a błękit o królewskim rodowodzie. Czarne trójkąty nawiązują do roli strażniczki domu, a białe do przeżywania żałoby. Maski Ngaady aMwaash, Mwaasha aMbooya i Bwooma w królestwie Kuba zakładane są przez mężczyzn w trakcie ceremonii. Tańce odtwarzają mityczną opowieść o jednym z najstarszych zakazów ludzkości, zakazie kazirodztwa, wplecioną w legendę o początkach królewskiej dynastii.