Już dziś, 29 listopada 2024 roku startuje 19. edycja Festiwalu AfryKamera. W tym roku również nasze Muzeum gości te wydarzenie, obok AMONDO Kino, Kino Atlantic czy Nove Kino Wisła. Głównym założeniem AfryKamery jest prezentacja filmowego dorobku kinematografii afrykańskiej z ostatnich lat. W PME odbędą się pokazy trzech filmów, panele dyskusyjne i wydarzenia towarzyszące.
30 listopada, 18:00
AfryKiki Ball – prawdziwy ballroom!
Ballroom ma swoje korzenie w afroamerykańskiej i latynoskiej undergroundowej scenie queerowej. To forma konkursu performatywnego, opartego na tańcu, poczuciu dumy i celebracji swojej tożsamości. Tworzy bezpieczną przestrzeń do pokazywania własnej nieograniczonej ekspresji. To z ballroomu wywodzi się taniec voguing, którego ruchy i styl został opracowany na podstawie póz modelek fotografowanych do magazynu Vogue. Przez lata styl ten ewoluował, a obecna klubowa scena queerowa oferuje wiele jego wariacji.
1 grudnia 2024, godz. 14:00
Pokaz filmu „Miłość ponad wszystko” oraz panel dyskusyjny „Afriqueer: Queer Africa and African Queerness”
„Miłość ponad wszystko” to dokumentalne rozważanie nad tożsamością i pozycją w świecie. Zanele Muholi, reżyserka filmu i wybitna fotografka, samodzielnie odnalazła osoby ze swojej społeczności, aby stworzyć autentyczny portret życia osób queerowych w RPA. Tym samym rzuciła rękawice stereotypowemu myśleniu, nakłaniając widza do refleksji nad siłą indywidualności.
Prowadzący panelu:
Atef Amri – tunezyjski twórca i badacz; jego obszary zainteresowań to kultura ballroom, migracja queer czy dekolonizacja.
Goście panelu: Matthew Blaise, Arlo Wat.
2 grudnia, godz. 18:00
Pokaz filmu „Dahomej” oraz panel dyskusyjny „Dahomej. O dekolonizacji muzeów”
„Dahomej” łączy formę dokumentalną z realizmem magicznym. Matti Diop w swoim filmie, który zwyciężył tegoroczne Berlinale, opowiada o restytucji dwudziestu sześciu obiektów zagrabionych przez Francję w 1892 roku. Po ponad stu latach opuszczają paryskie muzeum, by powrócić do domu, Królestwa Dahomeju – dzisiejszego Beninu. Potężna statua Gezo, króla Dahomeju, budzi się do życia w muzealnych podziemiach i zabiera głos.
Prowadząca panelu:
Oliwia Bosomtwe – publicystka, autorka książki „Jak biały człowiek. Opowieść o Polakach i innych”
Goście panelu:
dr Magdalena Wróblewska – dyrektorka Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie,
Witek Orski – artysta wizualny i kurator sztuki, współpracujący z PME
4 grudnia 2024, godz. 19:00
Pokaz filmu „Karmen Geï”
„Karmen Geï” opowiada historię nieuchwytnej senegalskiej femme fatale, która w mrocznym świecie przestępczym walczy o swoją wolność. Jej postać stanowi symbol buntu i samostanowienia w rzeczywistości, która nieustannie rzuca kłody pod nogi. Pokazowi filmu będzie towarzyszył bankiet z nigeryjskim poczęstunkiem i setem DJ KESH.
To tylko część z oferty tegorocznej edycji festiwalu.
Więcej informacji: https://afrykamera.pl