Zapraszamy do obejrzenia wystawy pt. “Notatki malarskie z plenerów” Hanny Oknińskiej-Wiśniewskiej w sali szkoleniowej w Bibliotece Publicznej w Piasecznie znajdującej się na I piętrze Biblioteki Głównej przy ul. Jana Pawła II 55. Wystawa dla zwiedzających dostępna będzie do końca kwietnia 2023 roku.
Obrazy (niewielkie prace malarskie) stanowią spontaniczne notatki malarskie z plenerów w różnych zakątkach Polski. Świetliste kolory o wyszukanych odcieniach artystka kładła mocnymi impastami. Rezygnacja z precyzyjnego przedstawienia określonych kształtów powoduje swoistą dematerializację, dzięki czemu obrazy cechuje ekspresja siły oddziaływania. Jest to malarstwo zbliżone do malarstwa naiwnego o pastelowej gamie barwnej. W budowaniu kompozycji obrazu najważniejsze znaczenie dla artystki ma temat.
Obrazy prezentowane na wystawie są darem Hanny Oknińskiej – Wiśniewskiej dla Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.
Hanna Oknińska – Wiśniewska studia rozpoczęła w 1945 r., na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Zbigniewa Pronaszko, po roku przeniosła się do Warszawy. Studiowała malarstwo w pracowni prof. Felicjana Kowarskiego i prof. Eugeniusza Arcta oraz ceramikę u prof. Wandy Golakowskiej. Dyplom uzyskała w 1955 r., u prof. Eugeniusza Eibischa.
W latach 1951 – 1964 związana była z grupą „Zalesie”. Następnie zainicjowała powstanie Grupy Plastycznej Piaseczno, z którą wyjeżdżała na plenery i wystawiała swoje prace.
Od 1968 r. odbywała artystyczne podróże po Europie, później do bardziej odległych zakątków świata. Z podróży przywoziła szkice rysunkowe, a także obrazy – małe formy malarskie.
W latach 60. I 70. XX wieku uprawiała równolegle malarstwo i ceramikę. W tym czasie artystka miała wiele wystaw w Polsce (Warszawa, Zakopane, Warka, Hrubieszów, Brześć Kujawski), i za granicą m.in. Haga, Florencja Madryt, Paryż, Bejrut, Tokio, Santa Cruz). Uprawiała także malarstwo na szkle, monotypię, medalierstwo.
Od lat 80. XX w. jej twórczość zdominowało malarstwo: pejzaże, martwe natury, kwiaty, portrety, architektura. Tematem przewodnim prac malarskich artystki pozostaje niezmiennie studium natury, stąd powrót do tych samych motywów, w te same miejsca plenery: w Ciechanowcu, Warce, Drohiczynie, i wiele innych jak Hrubieszów, Ustka, Budy, Grodzisk, Jarosław, Bieżuń, Jadów, Brańszczyk, Jabłonowiec.