Zapraszamy na premierę katalogu „Malarki Warszawskie”, która odbędzie się 30 września (poniedziałek) o godz. 18:00.
Wydawnictwo prezentuje twórczość, która stanowi ważną część kolekcji Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. PME jako pierwsze w Polsce zaczęło włączać do zbiorów prace artystów z kręgu polskiej sztuki nieprofesjonalnej. Początki kolekcji sięgają połowy lat 60. XX wieku. Aktualnie kolekcja ta należy do najpełniejszych w polskich muzeach, składa się na nią 1600 prac malarskich i rzeźbiarskich.
W katalogu prezentujemy twórczość: Łucji Mickiewicz, Marii Korsak, Leokadii Płonkowej, Haliny Walickiej, Janiny Fandrey, Magdaleny Shummer oraz Anny Tengli Truchel.
Podczas premiery porozmawiamy o pracy nad katalogiem, o malarkach oraz twórczości zaprezentowanej w wydawnictwie jak również o niejednoznacznym i złożonym fenomenie, sztuki zwanej naiwną. Państwowe Muzeum Etnograficzne, przypominając malarki nazywane ” nieprofesjonalnymi” czy „naiwnymi” najpierw poprzez wystawę, a teraz publikację katalogu, włącza się w trwającą od co najmniej półwiecza dyskusję na temat twórczości kobiet, uzupełniając ją o najmniej znany fragment.
W rozmowie wezmą udział dr Ewa Klekot, Jadwiga Migdał oraz Alicja Mironiuk – Nikolska, spotkanie poprowadzi Dyrektorka PME dr Magdalena Wróblewska. Podczas spotkania będzie można otrzymać katalog „Malarki Warszawskie”.
dr Ewa Klekot – antropolożka, tłumaczka, kuratorka. Adiunktka w Instytucie Projektowania Uniwersytetu SWPS; wykłada w School of Form i na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi, zarówno w badaniach, jak i edukacji. Absolwentka archeologii i etnologii, doktor nauk o sztuce. Aktualny obszar badań to antropologia wytwarzania oraz związane z nią poznanie i wiedza: umiejętności, wiedza ciała, materiały i procesy; tradycje wytwarzania a dziedzictwo niematerialne. Zajmuje się też antropologiczną refleksją nad sztuką, zwłaszcza społecznym konstruowaniem sztuki ludowej i prymitywnej, a także materialnością i wartościowaniem rzeczy uznawanych za dizajn, sztukę, zabytek, eksponat muzealny.
Jadwiga Migdał – etnografka, w latach 1976-2009 – kustoszka w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Znawczyni sztuki ludowej i nieprofesjonalnej, przede wszystkim twórczości Nikifora. Autorka kilkudziesięciu wystaw organizowanych w kraju i za granicą i wielu opracowań popularno-naukowych. Po przejściu na emeryturę dzieli się swoimi pasjami, wiedzą i doświadczeniem ze studentami Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Alicja Mironiuk – Nikolska – etnografka, muzealniczka, obecnie w stopniu starszego kustosza. Główny Inwentaryzator w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Dokumentatorka śladów polskiej tradycyjnej kultury wsi, współczesnego rękodzieła oraz sztuki ludowej. Autorka wielu wystaw i tekstów popularyzujących sztukę i rękodzieło ludowe. Członek Komisji Nagrody im. Oskara Kolberga, Rady Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu, Zarządu Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, Stowarzyszenia Muzealników Polskich i Polskiego Stowarzyszenia Inwentaryzatorów Muzealnych. Przewodnicząca Rady Naukowej Sekcji Sztuki Ludowej Stowarzyszenia Twórców Ludowych. Uhonorowana odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” i Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
dr Magdalena Wróblewska – dyrektorka PME, historyczka sztuki i muzeolożka, zainteresowana problematyką dekolonialności, adiunktka na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendium typu post-doc odbyła w Kunsthistorisches Institut in Florenz- Max-Planck-Institut i Staatliche Museen zu Berlin (2012-14). W latach 2015-2021 kierowała badaniami w Muzeum Warszawy, oraz kilkoma zespołami: Działu Badań nad Warszawą, Działu Archeologicznego, Centrum Interpretacji Zabytku i Korczakianum. Była współkuratorką wystawy głównej „Rzeczy warszawskie”, odpowiedzialną za „Gabinet Portretów”. Prowadzony przez nią projekt „Skąd się biorą warszawiacy? Migracje do Warszawy w XIV-XXI w.” został nagrodzony Sybillą przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (2016). W ramach projektu City Museums and Multiple Colonial Pasts w projekcie ECHOES (H2020) opublikowała wraz z C. Ariese książkę „Practicing Decoloniality in Museums: A Guide with Global Examples” (Amsterdam University Press, 2021). Autorka książek i artykułów na temat fotografii, m.in. „Fotografie ruin, ruiny fotografii. 1944-2014” (2014, nagrodzona przez NIMOZ w konkursie „Muzeum widzialne” w 2015), „Obrazy pamięci i wiedzy. Fotograficzne reprodukcje dzieł w archiwach i narracjach historii sztuki” (2022). W 2023 roku odbyła staż badawczy w Department for Anthropology, Museum of Natural History, Smithsonian Institution w Waszyngtonie.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.