Rzeczy Kultowe rozpoczęliśmy w jubileuszowym dla nas roku 2018, kiedy minęło 130-lecia powstania Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Rozpoczęliśmy nim dyskusję o roli nowoczesnego muzeum etnograficznego. Celem projektu było bowiem poszerzenie zasięgów kojarzenia obszarów kulturowych, z którymi łączy się w świadomości odbiorców etnografia.
Trzyletni projekt „Rzeczy kultowe” (2018-2020) stworzył warunki do interdyscyplinarnej dyskusji z udziałem publiczności poświęconej zjawisku kultowości oraz wyłonienia rzeczy i idei kultowych. Zostały one wyłonione w procesie partycypacyjnym wraz z publicznością oraz zaprezentowane na wystawach, którym towarzyszył specjalny program działań edukacyjnych. Projektem chcieliśmy zwrócić uwagę publiczności na ciekawy i angażujący obszar rzeczywistości, jakim jest kultowość i przełomowość pewnych zjawisk kulturowych, który podlega badaniom etnograficznym, a nie jest jednoznacznie kojarzony z tradycyjną etnografią.
Tematyka rzeczy kultowych pojawiła się jako przedmiot badań w zróżnicowanej grupie respondentów przez 3 lata trwania projektu, jak również temat działań animacyjnych: debat ekspertów, warsztatów z twórcami, projektantami, dizajnerami, którzy pracują z rzeczami kultowymi, tworzyli je lub je interpretują. Wyłanianiu listy rzeczy kultowych towarzyszyły wystawy efemeryczne. Zorganizowano także spotkania dla fanów rzeczy kultowych z różnych dziedzin np.: muzyka, moda, motoryzacja, kulinaria i in.
Każdej z wystaw towarzyszył bogaty program działań edukacyjnych i kulturalnych skierowanych do wszystkich grup wiekowych oraz osób o specjalnych potrzebach. Powstały również materiały edukacyjne i naukowe, w tym artykuły eksperckie.
Efekty projektu
4 WYSTAWY CZASOWE
Disco Relaks
Wcielenia Jelenia
Równorodność
Ikony
3 WYSTAWY EFEMERYCZNE
11 DEBAT I FORÓW – kanał YouTube
11 WARSZTATÓW
12 ARTYKUŁÓW EKSPERCKICH – blog PME
BADANIA ilościowe i jakościowe – 800 osób
WSPÓŁPRACA POZAINSTYTUCJONALNA – 22 osoby
ODBIORCY PROJEKTU – 791 950
Koordynacja projektu (PME w Warszawie)
Anna Grunwald – autorka i pomysłodawczyni projektu
Aleksander Bratek Robotycki – współautor projektu
Ilona Sikorska-Piwowarczyk – autorka kampanii komunikacyjnej
Projekt Rzeczy Kultowe otrzymał wyróżnienie Sybilla 2020 w kategorii Edukacja.