Zapraszamy na opowieść performatywną, która odbędzie się:
19.05 (piątek) g. 18:00
Opowieść o etnografkach, czarownicy i morzu
Opowieść performatywna w przestrzeni wystawy „Etnografki, antropolożki, profesorki” będzie dotyczyła dwóch etnografek: Bożeny Stelmachowskiej i Wandy Brzeskiej. Pierwsza z nich prowadziła w dwudziestoleciu międzywojennym systematyczne badania wśród rybaków Mierzei Helskiej. Na sporządzoną przez Stelmachowską Ankietę rybacką mieszkańcy nadmorskich wsi musieli odpowiadać pisemnie, mierząc się z pytaniami o to czy ryby śnią, czy wracają do miejsca swojego urodzenia, co kieruje ich ruchem i skutecznością połowów.
Wanda Brzeska była współbadaczką, ale też partnerką i biografką Stelmachowskiej. Swoje wrażenia etnograficzne Brzeska zdecydowała się upubliczniać w formie literackiej: powieści i poezji. Rezultatem jej obecności na Mierzei jest przypomnienie historii Krystyny Hallman z Chałup, zlinczowanej przez społeczność wsi pod zarzutem czarostwa (1836) i losów jej dzieci. Brzeska ujęła to w formie trylogii powieściowej, na którą składają się Sprawa wsi Ceynowy, Ławica ryb i Syn czarownicy. Posłuchajcie opowieści Małgorzaty Litwinowicz o dwóch etnografkach, prowadzonych przez nie badaniach i historii czarownicy z Chałup.
Prowadzenie:
Małgorzata Litwinowicz – dr hab., historyczka kultury polskiej XIX wieku, lituanistka, animatorka kultury. Zajmuje się problematyką polskiej nowoczesności, w szczególności kwestiami związanymi z przemianami medialnymi i wynalazczością. Kieruje pracami międzyzakładowego Zespołu Kultury XIX wieku w Instytucie Kultury Polskiej UW. Autorka książek: Zmiana, której nie było. Trzy próby czytania Reymonta (2019), O starożytnościach litewskich. Mitologizacja historii w XIX-wiecznym piśmiennictwie historycznym b. Wielkiego Księstwa Litewskiego (2008), współredaktorka tomów Opowiedziane. Historia mówiona w praktykach humanistycznych (2019), Praktyka-utopia-metafora. Wynalazek w XIX wieku (2016) oraz Ekspozycje nowoczesności. Wystawy a doświadczanie procesów modernizacyjnych w Polsce 1821-1929 (2017). Członkini zespołu realizującego grant Życie pisane na konkurs. Praktyki pamiętnikarskie w Polsce 1918-1939 (analiza – recepcja – znaczenie). Zajmuje się działalnością animacyjną, edukacyjną i popularyzatorską, jest współzałożycielką Stowarzyszenia „Grupa Studnia O.”. W latach 2006-2018 kierowała Międzynarodowym Festiwalem Sztuki Opowiadania, który co roku odbywa się w Warszawie.
Wstęp
Bilet: Udział w ramach biletu wstępu do muzeum, wydarzenie przeznaczone dla osób dorosłych.
Rezerwacje: bilety@ethnomuseum.pl
Wydarzenie realizowane w ramach programu edukacyjnego towarzyszącego wystawie „Etnografki, antropolożki, profesorki”.