pl
Godziny otwarcia:
PT:10:00-17:00
PON: Zamknięte
WT: 10:00-17:00
ŚR: 11:00-19:00
CZW: 10:00-17:00
PT: 10:00-17:00
SOB: 10:00-18:00
ND: 12:00-17:00
Godziny otwarcia:
PT:10:00-17:00
PON: Zamknięte
WT: 10:00-17:00
ŚR: 11:00-19:00
CZW: 10:00-17:00
PT: 10:00-17:00
SOB: 10:00-18:00
ND: 12:00-17:00
pl
Wydarzenie online
Godziny 20:00 - 21:30
08.07.2020

Debata „Wszyscy jesteśmy Ameryką”

Zapraszamy na debatę online pt.: „Wszyscy jesteśmy Ameryką. Jak USA zmieniły Polskę”, która odbędzie się 8 lipca 2020 roku (środa) w godzinach 20:00 – 21:30
Link: https://bit.ly/DebataAmerykańskość
Debatę z udziałem Julii Fiedorczuk, Anny Szudek i Michała R. Wiśniewskiego poprowadzi Bartosz Wójcik.

Związki Polski ze Stanami Zjednoczonymi sięgają czasów Kościuszki i są to związki – jak pokazały wydarzenia z czerwca tego roku – które nadal silnie oddziałują na rzeczywistość nad Wisłą. Związki podszyte nadzieją i przeszyte rozczarowaniem. Związki popkulturowej przynależności, demokratycznej zgody i kapitalistycznego rządu. A to dopiero wycinek szerokiej perspektywy.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że amerykański sen potrafi przeobrażać się w koszmar na jawie – nie tylko za sprawą tegorocznej pandemii. Dlatego porozmawiamy o tym, jaką rolę w polskiej wyobraźni zbiorowej pełniły, pełnią i będą (?) pełnić Stany Zjednoczone Ameryki Północnej. Porozmawiamy również o tym, jak USA wpłynęły kulturowo, ekologicznie, ekonomicznie, technologicznie i politycznie na Polskę, ale też o obecnych wydarzeniach takich jak: kryzys klimatyczny, COVID-19, #BlackLivesMatter, czy czerwcowe, równościowe orzeczenie Sądu Najwyższego USA w sprawie ustawy o prawach obywatelskich z roku 1964.

Książka Michała R. Wiśniewskiego „Wszyscy jesteśmy cyborgami. Jak internet zmienił Polskę” (2019), do której nawiązuje tytuł spotkania, przedstawia m.in. rolę USA w kształtowaniu globalnej rzeczywistości. Akronim „USA” pojawia się w niej kilkanaście razy, słowo „Ameryka” i pochodne występują z kolei na 33 stronach. USA nadal rozpalają naszą wyobraźnię, a „tylko wyobraźnia może nas uratować”, jak w swojej monografii „Cyborg w ogrodzie” (2015) słowa amerykańskiego poety W.S. Merwina przypomina Julia Fiedorczuk. W tym przypadku akurat wyobraźnia klimatyczna i perspektywa ekokrytyczna. Wnikliwa analiza wpływów i przemian północno-amerykańskiej kultury nie jest obca także Annie Szudek, autorce tekstów regularnie publikowanych przez m.in. „Dwutygodnik” i „Noise Magazine”.

Biogramy uczestniczek i uczestników

Julia Fiedorczuk
Pisarka, poetka, tłumaczka i wykładowczyni Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Propagatorka ekokrytyki, w swojej twórczości wybija na pierwszy plan relacje między ludźmi a pozaludzką przyrodą i podkreśla światotwórczą siłę literatury. Autorka zbiorów opowiadań „Poranek Marii” (Biuro Literackie, 2010) i „Bliskie kraje” (Marginesy, 2016), oraz powieści „Biała Ofelia” (Biuro Literackie, 2013), „Nieważkość” (Marginesy, 2015, nominacja do nagrody literackiej Nike) i „Pod słońcem” (Wydawnictwo Literackie, 2020). Opublikowała sześć tomów wierszy. Za ostatni – „Psalmy” (Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, 2017) – otrzymała Nagrodę Poetycką im. Wisławy Szymborskiej.
Publikowała także eseje, w tym „Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki” (WN Katedra, 2015) i (we współautorstwie) „Ekopoetyka” (Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2015). Jest autorką programu Szkoły Ekopoetyki w Instytucie Reportażu.W zeszłym roku ukazał się zredagowany przez nią zbiór wywiadów: „Inne możliwości – o poezji ekologii i polityce. Rozmowy z amerykańskimi poetami” (WN Katedra, 2019). Jej teksty i przekłady ukazywały się między innymi w „Zadrze”, „Literaturze na świecie”, „Dwutygodniku”, „Tygodniku Powszechnym”, „Piśmie”, „Przekroju” i miesięczniku „Znak”. Utwory Julii Fiedorczuk przetłumaczono na ponad 20 języków.

Anna Szudek
Publicystka, tłumaczka. Redaktorka pisma muzycznego „Noise Magazine”.
Autorka esejów recenzji i wywiadów z twórcami muzyki niecodziennej i awangardowej. Rozmawiała z Blixą Bargeldem (Einstürzende Neubauten), Genesisem P-Orridgem (Throbbing Gristle, Psychic TV), Peterem Murphym (Bauhaus), Jarboe (Swans), Kristin Hayter (Lingua Ignota), Camae Ayewą (Moor Mother), Margaret Chardiet (Pharmakon), Alekiem Empire (Atari Teenage Riot) i wieloma innymi artystami. Jej teksty ukazywały się także m.in. na portalu dwutygodnik.com i na łamach kwartalnika „Res Publica Nowa”. W 2011 roku odbyła staż w dziale Public Affairs Ambasady USA w Warszawie, a w 2012 zwiedziła niemal całe Wschodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych, od Niagara Falls aż po Nowy Orlean. Zainteresowana muzyką w kontekście przemian społecznych i jej rolą w kształtowaniu rzeczywistości.

 

 

Michał R. Wiśniewski
Pisarz, publicysta, popularyzator japońskiej popkultury i fantastyki. Nominowany do Nagrody Conrada za debiut roku.  Autor powieści „Jetlag” (2014), „God Hates Poland” (2015) i „Hello World” (2017), zbioru felietonów „Jeśli zginiesz w grze, zginiesz naprawdę” (2014) oraz książki „Wszyscy jesteśmy cyborgami. Jak internet zmienił Polskę” Wydawnictwo Czarne (2019). Współpracuje z „Gazetą Wyborczą”, „Polityką”, magazynem „Pixel” i „Dwutygodnikiem”. Publikował m.in. w „Nowej Fantastyce”, „Tygodniku Powszechnym”, „Premierach” i „Esensji”. Były redaktor naczelny magazynu „Kawaii”.
Prowadził blog Pattern Recognition (mrw.blox.pl). Strona autorska: http://jetlag.com.pl

 

Bartosz Wójcik
Tłumacz (m.in. Dialog, Polish Theatre Journal, Przekrój), autor monografii „Afro-Caribbean Poetry in English: Cultural Traditions” (2015); od 2016 roku gospodarz Uniwersytetu Reggae – Ostróda Reggae Festiwal.
Koordynator / producent wystaw m.in. polskiej premiery „Genesis” S. Salgado (2016), retrospektywnej ekspozycji plakatów Bohdana Butenki (2017), „Eastreet 4 – Photography of Eastern Europe” (2017), „Dormitorium śladów Braci Quay” (2019); współkurator (w duecie z Moniką Borys) wystawy „Disco relaks” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie (2019-20); należy do Stowarzyszenia Tłumaczy Literatury, współtworzy Fundację Camera Femina.

Debata realizowana w ramach projektu „Rzeczy kultowe” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Edukacja kulturalna na lata 2018-20 oraz współfinansowania Samorządu Województwa Mazowieckiego.

11.12 - 30.08.2020
Wystawa

Wcielenia jelenia