DLA KOGO?
Wydarzenie dla dorosłych i starszej młodzieży.
DOSTĘPNOŚĆ
Więcej informacji: dostepnosc@ethnomuseum.pl; tel. 502 955 534 (możliwość wysłania SMS).
O WYDARZENIU
Figura „dwóch dusz” wskazuje więc z jednej strony, że sztuka ludowa nie istnieje bez inteligenckiego udziału, a z drugiej każe jednocześnie pamiętać, że kreatywność artystyczna mieszkańców wsi wykracza daleko poza ramy „ludowości”. Choć bowiem autorstwo sztuki ludowej przypisuje się wyłącznie wiejskim wytwórcom, to nie jest nią bynajmniej wszystko, co na wsi powstaje, lecz tylko to, co spośród wiejskich wytworów za sztukę ludową uznał inteligent. Dzieło sztuki ludowej ma zawsze dwóch autorów: tego, który wykonał je na wsi, i tego, który na wieś przyjechawszy, wyselekcjonował je jako ludowe. W przypadku większości ludowych dzieł selekcjoner udzielał także instrukcji, jak je wykonać i pokazywał wiejskim wytwórcom, co uważa za piękne, bo ludowe.
Dlaczego jednak zmiana stylu twórcy ludowego budzi niepokój i trzeba ją tłumaczyć metaforą „dwóch dusz”, podczas gdy stylistycznie i formalnie różnorodna twórczość Picassa oznacza jego rozwój artystyczny? Tak działa figura twórcy ludowego, którego „stylistyczny prymitywizm” jest „naturalnym” wynikiem warunków egzystencji, a nie wyborem artystycznym. Wytworzona w nowoczesnym polu sztuki figura to Inny artysty nowoczesnego, skrępowanego wyuczonymi konwencjami i podejmującego świadome wybory stylistyczne. Mit, który pobudzał wyobraźnię artystów awangardowych szybko jednak zaczął pękać w szwach w realiach materialnego wytwarzania sztuki ludowej. Wystawa prezentuje sztukę ludową jako skutek relacji społecznej, która była pod wieloma względami niesymetryczna, starając się równocześnie wskazywać na różne aspekty sprawczości twórców rzeczy nazywanych „ludowymi”.
PROWADZENIE
dr hab. Ewa Klekot – antropolożka, tłumaczka, kuratorka, dr hab., profesorka na Wydziale Projektowania Uniwersytetu SWPS. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi, zarówno w badaniach, jak i edukacji. Aktualny obszar badań to antropologia wytwarzania oraz związane z nią poznanie i wiedza: umiejętności, wiedza ciała, materiały i procesy; tradycje wytwarzania a dziedzictwo niematerialne. Zajmuje się też antropologiczną refleksją nad sztuką, zwłaszcza społecznym konstruowaniem sztuki ludowej i prymitywnej, a także materialnością i wartościowaniem rzeczy uznawanych za dizajn, sztukę, zabytek, eksponat muzealny. Kuratorka wystawy „Dwie dusze twórcy ludowego”.
KUP BILET!
Dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego, który jest organizatorem Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.