DLA KOGO?
Wydarzenie dla dorosłych i starszej młodzieży.
DOSTĘPNOŚĆ
Więcej informacji: dostepnosc@ethnomuseum.pl; tel. 502 955 534 (możliwość wysłania SMS).
O WYDARZENIU
- Kto decyduje o tym co jest „sztuką ludową”?
- Według jakich kryteriów oceniana jest twórczość mieszkańców wsi?
- Kim jest „twórca ludowy” i czy w ogóle istnieje?
Rozmowa ma na celu również refleksję nad tym, na ile fenomen pokazywany na wystawie „Dwie dusze twórcy ludowego”, czyli stwarzanie sztuki ludowej przez miejską inteligencję, w tym głównie etnografów, dotyczy również innych dziedzin twórczości nazywanych „ludowymi”: muzyki, tańca, ubioru czy nawet sfery obrzędowej.
PROWADZĄCY SPOTKANIE
Piotr Kędziorek – etnograf i dziennikarz związany z Programem II Polskiego Radia. Autor audycji poświęconych muzyce ludowej i kulturze tradycyjnej. Współtwórca Radiowego Centrum Kultury Ludowej. Jest jurorem konkursów muzycznych, m.in.: Folkowy Fonogram Roku, Stara Tradycja (w ramach festiwalu Wszystkie Mazurki Świata) i Scena Otwarta (w ramach festiwalu Mikołajki Folkowe).
GOŚCIE I GOŚCINIE SPOTKANIA
dr hab. Ewa Klekot – antropolożka kultury, tłumaczka. Zajmuje się antropologicznymi badaniami dziedzictwa i muzeum, a także antropologią dizajnu i sztuki. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi. Bada między innymi na czym polega relacja wytwórcy z jego otoczeniem. Pracuje jako profesorka na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Jest autorką książki „Kłopoty z kulturą z ludową. Gust, ideologie, nowoczesność” (2021) i kuratorką wystawy „Dwie dusze twórcy ludowego”.
dr Maria Małanicz-Przybylska – antropolożka, pracuje w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się przede wszystkim antropologią muzyki, transformacjami kultury tradycyjnej i problematyką dziedzictwa kulturowego. Interesują ją także kwestie metodologiczne, szczególnie te dotyczące badań kultury muzycznej i kultury poprzez muzykę. Prowadziła badania w Ukrainie, Serbii oraz Polsce – przede wszystkim na Podhalu i w Wilamowicach. Jest autorką dwóch książek „Między dźwiękami Skalnego Podhala. Współczesna góralszczyzna” (2018) oraz „Bez muzyki, bez śpiewu nie ma świata. Muzyka w Wilamowicach” (2019). Jest także redaktorką naukową dwóch publikacji etnograficznych „Co słychać na Podhalu. Tradycja we współczesności” (2014) oraz „Wilamowianie i ich stroje” (2020).
prof. dr hab. Piotr Dahlig – muzykolog, etnomuzykolog, profesor nauk humanistycznych, kierownik Katedry Etnomuzykologii w Instytucie Muzykologii UW. Przez wiele lat opiekował się Zbiorami Fonograficznymi w Instytucie Sztuki PAN. Jest autorem artykułów na temat polskiej muzyki tradycyjnej, instrumentów ludowych i historii badań etnomuzykologicznych. Na podstawie swoich badań i nagrań opublikował książki: „Muzyka ludowa we współczesnym społeczeństwie” (1987); „Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców Polsce” (1993); „Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej” (1998); „Muzyka Adwentu. Tradycja gry na ligawkach” (2003) oraz „Cymbaliści w kulturze polskiej” (2013).
prof. dr hab. Wojciech Dudzik – kulturoznawca, badacz teatru i widowisk, w szczególności karnawału; profesor w Zakładzie Teatru i Widowisk IKP i jego kierownik w latach 2009–2020, członek Komitetu Nauk o Kulturze PAN, Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Towarzystwa Naukowego Warszawskiego, a w latach 2012–2024 prezes Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. W 2024 roku został odznaczony srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Opublikował m.in. „Karnawały w kulturze” (2005), antologię „Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku” (2007) oraz „Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne” (2011), ponadto tomy „Struktura w antystrukturze. Szkice o karnawale i teatrze” (2013), „W poszukiwaniu stylu. Teatr Narodowy 1924–1939” (2015), ostatnio zaś monografię „Maska w kulturze współczesnej Europy. Teorie i praktyki”. Jest także współredaktorem podręcznika akademickiego Antropologia widowisk (2005, 2010) oraz internetowej Encyklopedii Teatru Polskiego.
POBIERZ BEZPŁATNY BILET!
Dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego, który jest organizatorem Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.