pl
Godziny otwarcia:
SOB: 11:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 18:00
ŚR: 10:00 – 18:00
CZW: 10:00 – 18:00
PT: 10:00 – 18:00
SOB: 11:00 – 18:00
ND: 11:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
SOB:11:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 18:00
ŚR: 10:00 – 18:00
CZW: 10:00 – 18:00
PT: 10:00 – 18:00
SOB: 11:00 – 18:00
ND: 11:00 – 18:00
pl
Godziny otwarcia:
SOB: 11:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 18:00
ŚR: 10:00 – 18:00
CZW: 10:00 – 18:00
PT: 10:00 – 18:00
SOB: 11:00 – 18:00
ND: 11:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
SOB: 11:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 18:00
ŚR: 10:00 – 18:00
CZW: 10:00 – 18:00
PT: 10:00 – 18:00
SOB: 11:00 – 18:00
ND: 11:00 – 18:00
pl
Pokaz filmu z dyskusją
Godzina 17:00-19:30
Cena 24/16 zł
Lokalizacja Sala kinowa
25.08.2025

„Ernest Cole: odnaleziona legenda”

Pokaz filmu dokumentalnego w reżyserii Raoula Pecka oraz dyskusja z osobami eksperckimi.

KUP BILET!

DLA KOGO?

Dla osób dorosłych i młodzieży od 16. roku życia.

DOSTĘPNOŚĆ

Więcej informacji dla osób z różnymi potrzebami: dostepnosc@ethnomuseum.pl; tel. 512 940 167 (możliwość wysłania SMS). Prosimy o kontakt telefoniczny od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00.

O WYDARZENIU

Zapraszamy na pokaz filmu „Ernest Cole: odnaleziona legenda” w reżyserii Raoula Pecka. Film miał premierę w ramach tegorocznej edycji festiwalu Millenium Docs Against Gravity.

Dokument przybliża życie i twórczość Ernesta Cole’a, legendarnego południowoafrykańskiego fotografa. Jego wczesne zdjęcia, wstrząsające w momencie publikacji, odsłaniały brutalność apartheidu w Republice Południowej Afryki. W 1966 roku Cole uciekł z RPA i osiedlił się w Stanach Zjednoczonych. Jego fotografie powstałe w Nowym Jorku w latach 1967–1972, których część prezentujemy na wystawie „Ernest Cole: fotograf na wygnaniu”, są wizualną opowieścią o codzienności, sile i godności Czarnych mieszkańców Harlemu. Stanowią też gorzką refleksję nad przemocą systemową i wykluczeniem rasowym.

Negatywy z amerykańskiego okresu twórczości Ernesta Cole’a uchodziły za zaginione przez ponad cztery dekady. Dopiero w 2017 roku odkryto ponad 60 000 z nich w skarbcu sztokholmskiego banku. Co do tego doprowadziło?

Po pokazie zapraszamy na spotkanie z osobami eksperckimi, podczas której zastanowimy się nad perspektywą, z jaką fotografował Cole oraz nad znaczeniem jego zdjęć współcześnie.

GOŚCIE I GOŚCINIE

Karol Piekarczyk – dyrektor artystyczny Millennium Docs Against Gravity, jednego z największych festiwali filmów dokumentalnych na świecie. Od ponad 15 lat pracuje z filmami dokumentalnymi i festiwalami filmowymi. Jest absolwentem University of Glasgow, na kierunkach filmoznawstwo i socjologia. Wcześniej pracował przy festiwalu WATCH DOCS w Warszawie oraz był dyrektorem artystycznym Document Festival w Glasgow. Obecnie, oprócz pracy przy Millennium Docs Against Gravity, sprawuje pieczę nad dystrybucją filmową – w ciągu ostatnich lat był odpowiedzialny za dystrybucję ponad 30 filmów dokumentalnych do kin. Od 2023 roku jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej.

Michał Oleszczyk (ur. 1982) – konsultant scenariuszowy, wykładowca Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta. W latach 2014-16 dyrektor artystyczny FPFF w Gdyni. Autor podcastu „SpoilerMaster”. Współscenarzysta filmu „Wszystkie nasze strachy” w reżyserii Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta; kierownik literacki seriali Canal+ („The Office PL”, „Planeta Singli. Osiem historii”, „Pisarze. Serial na krótko”), konsultant scenariuszowy takich filmów jak „Hiacynt” czy „To nie mój film”. Stały współpracownik serwisu RogerEbert.com; laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005) i Nagrody PISF (2012), nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej w kategorii Najlepszy Scenariusz (za „Wszystkie nasze strachy”).

dr Magdalena Wróblewska – historyczka sztuki i muzeolożka, zainteresowana problematyką dekolonialności, adiunktka na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendium typu post-doc odbyła w Kunsthistorisches Institut in Florenz- Max-Planck-Institut i Staatliche Museen zu Berlin (2012-14). W latach 2015-2021 w Muzeum Warszawy odpowiadała za program badań i kierowała kilkoma zespołami: Działu Badań nad Warszawą, Działu Archeologicznego, Centrum Interpretacji Zabytku i Korczakianum. Była współkuratorką wystawy głównej „Rzeczy warszawskie”, odpowiedzialną za „Gabinet Portretów”. Prowadzony przez nią projekt „Skąd się biorą warszawiacy? Migracje do Warszawy w XIV-XXI w.” został nagrodzony Sybillą przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (2016). W ramach projektu City Museums and Multiple Colonial Pasts w projekcie ECHOES (H2020) opublikowała wraz z C. Ariese książkę „Practicing Decoloniality in Museums: A Guide with Global Examples” (Amsterdam University Press, 2021). Autorka książek i artykułów na temat fotografii, m.in. „Fotografie ruin, ruiny fotografii. 1944-2014” (2014, nagrodzona przez NIMOZ w konkursie „Muzeum widzialne” w 2015), „Obrazy pamięci i wiedzy. Fotograficzne reprodukcje dzieł w archiwach i narracjach historii sztuki” (2022). W 2023 roku odbyła staż badawczy w Department for Anthropology, Museum of Natural History, Smithsonian Institution w Waszyngtonie.

PROWADZENIE

Julia Grudzień – absolwentka etnologii i antropologii kulturowej oraz studentka Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim, pracowniczka działu edukacji w PME. Interesuje się teoriami związanymi z  krytycznymi studiami nad dziedzictwem i ich praktycznym zastosowaniem w muzealnictwie. Prowadzi badania dotyczące kolonialnej fotografii w archiwach. Kuratorka wystawy „Ernest Cole: fotograf na wygnaniu” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

Wydarzenie towarzyszące wystawie „Ernest Cole: fotograf na wygnaniu” organizowanej we współpracy z Millenium Docs Against Gravity, Magnum Photos i Autograph London.