pl
Godziny otwarcia:
PON:Zamknięte
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 – 17:00
PT: 11:00 – 19:00
SOB: 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
PON:Zamknięte
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 - 17:00
PT: 11:00 – 19:00
SOB 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
pl
Godziny otwarcia:
PON: Zamknięte
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 – 17:00
PT: 11:00 – 19:00
SOB: 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
PON: Zamknięte
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 - 17:00
PT: 11:00 – 19:00
SOB 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
pl
spotkanie na wystawie
Godzina 18:00-19:15
Cena 19zł /10zł
13.09.2024

Muzeum pełne kwiatów

Spotkanie o wykorzystywaniu kwiatów i znaczeniu roślin w sztuce rdzennych społeczności Ameryki Północnej

DLA KOGO?

Wydarzenie dla osób dorosłych.

DOSTĘPNOŚĆ

Więcej informacji: dostepnosc@ethnomuseum.pl; tel. 502 955 534 (możliwość wysłania SMS).

O WYDARZENIU

Surowiec, dekoracja, symbol. O wykorzystaniu i znaczeniu roślin w sztuce społeczności rdzennych Ameryki Północnej to spotkanie odbywające się na wystawie czasowej „Kwiaty Polskie”. Podczas spotkania poruszymy temat wykorzystania roślin w wybranych dziedzinach życia codziennego niektórych społeczności z terenów Ameryki Północnej. Opowiemy o technikach, o przetwarzaniu i zmianach jakie zaistniały w ich sztuce, o obiektach, które przywołują przeszłe doświadczenia lub działają jako symbole.

Co się kryje pod obcobrzmiącymi nazwami „hair moose embroidered birch bark”, „whimsies”, „glengarry cap”, „Niagara Falls style” a co pod tuftowaniem, haftem koralikowym i jaki związek mają z nimi siostry Urszulanki, Francuzi oraz rdzenne społeczności żyjące w XIX wieku na pograniczu dzisiejszych terytoriów Kanady i Stanów Zjednoczonych (daw. Woodlands)? Jaka historię opowie nam małe pudełeczko wykonane z kory brzozowej misternie dekorowane wzorami kwiatowymi a co poduszeczka na szpilki wyszywana koralikami?

Podczas spotkania pokażemy obiekty zaliczane do grupy „hair moose embroidered birch bark”. Jest to grupa obiektów, do wykonania których używano kory brzozy. Materiał ten był zarówno surowcem do budowania łodzi (canoe) jak i wykonywania małych przedmiotów przeznaczonych do użytku codziennego i na handel, jak torebki, tacki na wizytówki, różnego rodzaju pudełka. Te małe przedmioty właśnie, dekorowano wyszywanymi motywami kwiatowymi (i nie tylko) do czego używano włosów łosia.

Kolejną grupą przedmiotów są obiekty wykonywane przez Haudenosaunee (Ludzi z Długich Domów), zamieszkujących obszary leśne, w literaturze przedmiotu region ten nosi nazwę Eastern Woodlands. Haudenosaunee powszechnie znani są jako Irokezi lub Sześć Narodów. To członkowie Konfederacji Rdzennych Narodów – Konfederacji Haudenosaunee. Pierwotnie była to Konfederacja (w polskim tłum. również Liga) Pięciu Narodów zamieszkujących północną część stanu Nowy Jork, do której należeli Seneca, Cayuga, Oneida, Onondaga i Kanyen’kehà:ka (Mohawk). Kiedy na początku XVIII wieku do Konfederacji dołączyli Tuscarora, konfederacja stała się znana jako Sześć Narodów.

Do tej grupy obiektów wykonywanych przez Haudenosaunee należą przedmioty dekorowane haftem koralikowym. Wśród nich można wyróżnić torebki oraz różnego rodzaju elementy stroju (jak epolety, paski, mokasyny, fragmenty strojów oraz nakrycia głowy), przedmioty dekoracyjne, często o charakterze pamiątkarskim, w tym tzw. „whimsies” lub „novelties” – poduszeczki na szpilki, ramki na zdjęcia, przyborniki, wiszące pokrowce na zapałki, pamiątkowe podkowy na szczęście i poduszeczki z wystaw światowych odbywających się w Toronto pod koniec XIX i początku XX wieku.

PROWADZENIE

dr Marta Skwirowskaantropolożka, kustoszka w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, stypendystka rządu meksykańskiego, stażystka w Museo de América w Madrycie. W Meksyku prowadziła badania wokół obrzędowości i meksykańskiej sztuki ludowej (arte popular), w tym sztuki efemerycznej. W Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie zajmuje się kolekcją obu Ameryk. Aktualny obszar badań i zainteresowań skupia się wokół antropologii gór i doświadczania krajobrazu, badania zbiorów w kontekście zagadnień postkolonialnych.

KUP BILET!