pl
Godziny otwarcia:
WT: 11:00 – 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 – 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB: 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
WT:11:00 – 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 - 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
pl
Godziny otwarcia:
WT: 11:00 – 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 – 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB: 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
WT: 11:00 – 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 - 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
pl
Spotkanie z książką
Godziny 18.00
Cena Bezpłatny
03.04.2023

Spotkanie z książką

„Obrazy pamięci i wiedzy. Fotograficzne reprodukcje dzieł w archiwach i narracjach historii sztuki"

Zapraszamy na spotkanie z książką „Obrazy pamięci i wiedzy. Fotograficzne reprodukcje dzieł w archiwach i narracjach historii sztuki” , które odbędzie się:

03.04 (poniedziałek) g. 18:00

Jak obrazy kształtują naszą wiedzę? Czy fotografia jest transparentnym, obiektywnym medium? Daj proste narzędzie, czy może aktywnie współtworzy dziedziny wiedzy, które się nią posługują, jak historia sztuki, archeologia czy antropologia?

O książce

Książka przybliża początki fotografii, która w przekonaniu autorki wynajdywana była nie jako portret, ale jako reprodukcja dzieła sztuki i artefaktu. Pokazuje, jak kreowanie nowego medium łączyło się u progu XIX wieku z powstawaniem nowej dyscypliny nauki – historii sztuki. Ten problem, nieczęsto obecny w pracach z zakresu historii fotografii, jak i historii sztuki, skłania do refleksji nad wytwarzaniem źródeł wiedzy naukowej, jakimi są fotograficzne obrazy. Stanowią one istotny punkt odniesienia nie tylko w historii sztuki, ale także innych dziedzinach, jak archeologia czy antropologia. Obok wczesnych reprodukcji klasycznych dzieł, w książce analizowane są między innymi dagerotypy przedstawiające płaskorzeźby z buddyjskiej świątyni Borobudur, w kontekście kolonialnej polityki imperiów.

Dyskusja

Z autorką książki dr Magdaleną Wróblewską rozmawiać będą prof. Maria Poprzęcka (Wydział Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego), dr Tomasz Szerszeń (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk) oraz Robert Zydel (dyrektor Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie).

Magdalena Wróblewska – adiunktka na Wydziale Artes Liberales UW, historyczka sztuki, badaczka fotografii i muzeów, zainteresowana problematyką dekolonialności. W latach 2015-2021 kierowała badaniami w Muzeum Warszawy, m.in. projektem „Skąd się biorą warszawiacy? Migracje do Warszawy w XIV-XXI w.”, nagrodzonym Sybillą przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (2016). Była tam współkuratorką wystawy głównej „Rzeczy warszawskie”, odpowiedzialną za „Gabinet Portretów”. Stypendium typu post-doc odbyła w Kunsthistorisches Institut in Florenz- Max-Planck-Institut i Staatliche Museen zu Berlin (2012-14), otrzymała granty badawcze m.in. z Narodowego Centrum Nauki (2012-2013), Ruskin Library na Lancaster University (2014). W ramach projektu City Museums and Multiple Colonial Pasts w projekcie ECHOES (H2020) opublikowała wraz z C. Ariese książkę „Practicing Decoloniality in Museums: A Guide with Global Examples” (Amsterdam University Press, 2021). Autorka książek i artykułów na temat fotografii, m.in. „Fotografie ruin, ruiny fotografii. 1944-2014” (2014, nagrodzona przez NIMOZ w konkursie „Muzeum widzialne” w 2015).

Maria Poprzęcka – profesor na Wydziale Artes Liberales UW, wieloletnia dyrektor Instytutu Historii Sztuki UW oraz prezes Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Głównym przedmiotem jej zainteresowań jest malarstwo XIX wieku oraz sztuka współczesna i ich szeroki kontekst krytyczny i teoretyczny. Zajmuje się zagadnieniami metodologicznymi i aksjologicznymi, zwłaszcza wynikającymi z badań nad sztuką nowoczesną i współczesną, organizowała seminaria metodologiczne w Nieborowie. Jest autorką kilkunastu książek, m.in. „O złej sztuce” (1998), „Pochwała malarstwa” (2000), „Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa” (2008), „Uczta bogiń. Kobiety, sztuka i życie” (2012), „Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka” (2019). Popularyzuje wiedzę o sztuce, opublikowała wiele tekstów w prasie, m.in. „Wysokich Obcasach”. Obecnie pisze felietony do „Dwutygodnika”. W 2003 została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski „za wybitne zasługi w pracy naukowej i dydaktycznej”. W 2009 otrzymała Nagrodę Literacką Gdynia w kategorii eseju za książkę „Inne obrazy”, a w 2010 Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za „Arcydzieła malarstwa polskiego”. Laureatka honorowej Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy, a także Nagrody Polskiego PEN Clubu im. Ksawerego i Mieczysława Pruszyńskich (obie w 2014). W 2021 roku przyznano jej Nagrodę im. Kazimierza Wyki za całokształt twórczości.

Tomasz Szerszeń – antropolog kultury i eseista, artysta wizualny. Autor książek „Wszystkie wojny świata” (2021, nominacja do Nagrody Literackiej GDYNIA, Nagroda Literacka Znaczenia, Nagroda Główna Academia 2021), „Podróżnicy bez mapy i paszportu” (2015) i „Architektura przetrwania” (2017), redaktor książek „Oświecenie, czyli tu i teraz” (2021, z Łukaszem Rondudą) i „Neorealizm w fotografii polskiej 1950-1970” (2015, z Rafałem Lewandowskim). Redaktor „Kontekstów”, współzałożyciel pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, adiunkt w Instytucie Sztuki PAN. W wydawnictwie słowo/obraz terytoria prowadzi serię „Atlas. Antropologia wizualności”. Swoje projekty artystyczne pokazywał na wystawach m.in. w Galerii Studio, Muzeum Sztuki w Łodzi, Fundacji Archeologia Fotografii, Galerii Asymetria, Nowym Teatrze, Muzeum Mickiewicza w Stambule, Indie Photography Gallery w Tel Awiwie czy na Paris Photo. Współkurator wystaw „Czym jest Oświecenie?” (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2018) i „Transfert” (Galeria Studio w Warszawie, 2019), współautor projektów teatralnych „Hiroshima / Love” (Biennale Warszawa, 2019) i „Ameryka” (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2022). W 2023 roku ukaże się jego książka o obrazach wojny w Ukrainie.

Robert Zydel – absolwent Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat prowadził laboratoria i zajęcia związane z praktycznym zastosowaniem narzędzi etnograficznych w badaniach marketingowych. W latach 2014 – 2019 zarządzał Biurem Marketingu Miasta w samorządzie warszawskim. Jest członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii.

Wstęp bezpłatny