DLA KOGO?
Dla osób dorosłych i młodzieży od 16. roku życia.
DOSTĘPNOŚĆ
Więcej informacji dla osób z różnymi potrzebami: dostepnosc@ethnomuseum.pl; tel. 512 940 167 (możliwość wysłania SMS).
Prosimy o kontakt telefoniczny od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00.
O WYDARZENIU
Podczas oprowadzania tematycznego podjęty zostanie temat podróży Polaków do Afryki w kontekście historii i kolekcji Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Jakie były motywacje podróżników w XIX wieku, co robili w Afryce po zakończeniu II wojny światowej? Jak ciekawość i chęć zdobycia wiedzy wpisywały się w ramy polityki kolonialnej globalnych imperiów? Przywołane zostaną postaci Stefana Szolc-Rogozińskiego, Leopolda Janikowskiego i Wacława Korabiewicza. Wspólnie przyjrzymy się przywiezionym z Afryki obiektom i wykonanym przez podróżników fotografiom. Porozmawiamy o etycznym wymiarze tych wypraw.
„WYBIELANIE”
Wystawa czasowa „Wybielanie” jest autokrytycznym spojrzeniem Muzeum na swoją przeszłość. Jej celem jest ukazanie kolonialnych schematów oraz próba zmierzenia się z nimi – to ważne zadania instytucji znajdującej się w kraju, który starał się realizować swoje kolonialne ambicje, będąc zarazem przedmiotem wewnętrznej kolonizacji europejskiej. Tytuł wystawy nawiązuje do mitu „kolonialnej niewinności” Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Początek kolekcji Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie sięga 1888 roku i jest związany z obiektami przywiezionymi przez Leopolda Janikowskiego z Kamerunu. Jego podróż ze Stefanem Szolcem-Rogozińskim – „pierwsza polska ekspedycja do Afryki” finansowana m.in. przez Henryka Sienkiewicza – miała na celu założenie polskiej kolonii w Afryce Środkowej. Podróżnicy zakupili wówczas ziemie, lecz niedługo później terytoria zostały przejęte przez niemieckich kolonizatorów. Wyprawa ta, choć nie przebiegła zgodnie z planem, stanowi jeden z mitów założycielskich Muzeum.
PROWADZENIE
Julia Grudzień – absolwentka etnologii i antropologii kulturowej oraz studentka Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim, pracowniczka działu edukacji w PME. Interesuje się teoriami związanymi z krytycznymi studiami nad dziedzictwem i ich praktycznym zastosowaniem w muzealnictwie. Prowadzi badania dotyczące kolonialnej fotografii w archiwach. Kuratorka wystawy „Ernest Cole: fotograf na wygnaniu” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.
KUP BILET!