pl
Godziny otwarcia:
SOB: 11:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 18:00
ŚR: 10:00 – 18:00
CZW: 10:00 – 18:00
PT: 10:00 – 18:00
SOB: 11:00 – 18:00
ND: 11:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
SOB:11:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 18:00
ŚR: 10:00 – 18:00
CZW: 10:00 – 18:00
PT: 10:00 – 18:00
SOB: 11:00 – 18:00
ND: 11:00 – 18:00
pl
Godziny otwarcia:
SOB: 11:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 18:00
ŚR: 10:00 – 18:00
CZW: 10:00 – 18:00
PT: 10:00 – 18:00
SOB: 11:00 – 18:00
ND: 11:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
SOB: 11:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 18:00
ŚR: 10:00 – 18:00
CZW: 10:00 – 18:00
PT: 10:00 – 18:00
SOB: 11:00 – 18:00
ND: 11:00 – 18:00
pl
Seminarium
Godzina 12:00-15:00
Cena Bezpłatne
Lokalizacja Sala kinowa
18.11.2025

Obecność postkolonialnego myślenia w podręcznikach

Jak szkolne podręczniki i programy nauczania przedstawiają zagadnienia związane z kolonializmem? Seminarium dla nauczycielek i nauczycieli oraz edukatorek i edukatorów muzealnych.

DLA KOGO?

Wydarzenie skierowane jest do nauczycielek i nauczycieli szkół ponadpodstawowych oraz edukatorek i edukatorów muzealnych.

ZAPISY

Uczestnictwo w wydarzeniu wymaga wypełnienia formularza zgłoszeniowego.

DOSTĘPNOŚĆ

Więcej informacji dla osób z różnymi potrzebami: dostepnosc@ethnomuseum.pl; tel. 512 940 167 (możliwość wysłania SMS). Prosimy o kontakt telefoniczny od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00.

O WYDARZENIU

W ramach wystawy „Wybielanie”, która podejmuje trudny temat kolonialnego dziedzictwa, zapraszamy na spotkanie poświęcone roli edukacji szkolnej w kształtowaniu naszego rozumienia przeszłości. Wspólnie z ekspertkami zastanowimy się, jak szkolne podręczniki i programy nauczania przedstawiają zagadnienia związane z kolonializmem i czy jego pozostałości nadal wpływają na nasze myślenie.

Prelegentki przedstawią podejście do obecności kolonialnego i postkolonialnego myślenia w trzech dziedzinach: historii, geografii i ekonomii, analizując przykłady z podręczników dla szkół ponadpodstawowych. Wskażą zarówno utrwalone schematy myślenia, jak i te, które pozwalają je przełamać. Spotkanie uzupełni trenerka międzykulturowości, która omówi, w jaki sposób stereotypy kulturowe utrwalane w szkole funkcjonują w praktyce społecznej. Podczas części Q&A będzie można zadać pytania dotyczące bardziej zniuansowanych aspektów tematu. 

PRELEGENTKI

Dominika Cieślikowska – absolwentka psychologii stosunków międzykulturowych na Uniwersytecie SWPS, certyfikowana trenerka i superwizorka umiejętności międzykulturowych i antydyskryminacyjnych. Uczestniczy i współorganizuje krajowe i międzynarodowe przedsięwzięcia (szkolenia, webinaria, projekty badawcze, konferencje, publikacje) promujące kompetencje międzykulturowe, dialog między kulturami i zarządzanie różnorodnością. Współautorka, autorka i redaktorka ponad 30 publikacji z dziedziny międzykulturowości. Pracuje z różnymi instytucjami, w tym szkołami i przedszkolami, nad wprowadzaniem modelu międzykulturowej instytucji i wspiera je w zakresie zwiększania kompetencji międzykulturowych.

Alicja Kosińska – prezeska Fundacji Go’n’Act, edukatorka, kulturoznawczyni z zakresu stosunków międzykulturowych Azji i Afryki, członkini sieci edukatorskiej Polskiej Akcji Humanitarnej. Koordynatorka projektów z zakresu edukacji globalnej takich jak „Akcja dekolonizacja – jak historia świata wpływa na teraźniejszość”, „Akcja dekolonizacja – zasoby władzy” czy „Etycznie o podróżach. Jak sprawiedliwie opowiadać o świecie?”. Bliskie są jej szczególnie tematy praw dziecka, narracji oraz szeroko rozumianych współzależności globalnych.

Natalia Szumska – historyczka, varsavianistka, redaktorka i nauczycielka z 15-letnim stażem. Odsunęła szkolną rzeczywistość, by zająć się edukacją muzealną w Muzeum Historii Polski. Autorka publikacji edukacyjnych i metodycznych, mentorka i posttutorka w Szkole Edukacji. Miłośniczka historii wypraw odkrywczych (szczególnie pionierskich wypraw polarnych), humanistycznego wymiaru architektury oraz literatury dotyczącej kolonializmu.

Maria Świetlik – dyrektorka zarządzająca Polskiej Sieci Ekonomii. Antropolożka polityczności. Zajmuje się tematyką wolnego internetu i praw cyfrowych, globalnej sprawiedliwości i feminizmu socjalnego. Wcześniej pracowała m.in. jako dyrektorka ds. rozwoju fundacji Wolne Lektury, w Instytucie Globalnej Odpowiedzialności i Akcji Demokracji. Członkini Ogólnopolskiego Związku Zawodowego „Inicjatywa Pracownicza”.