„Krańce miasta są nieostre, trudne do precyzyjnego ustalenia. Chciałem poznać przestrzeń, która przestaje być wsią i zmienia się w miasto, choć najczęściej jest jeszcze czymś innym, jakąś odrębną formą przestrzeni” – pisze we wstępie do swojej najnowszej książki fotograficznej Maciej Rawluk.
Zapraszamy na premierę książki „Wszystko składane”, albumu będącego zapisem kilkunastu wypraw Macieja Rawluka na przedmieścia Warszawy.
Wstęp wolny.
O książce:

„Na mapie kilkudziesięciu rowerowych wypraw Macieja Rawluka świetnie widać tymczasowość i niezidentyfikowane elementy podmiejskiego krajobrazu – pisze we wstępie Tomasz Fudala z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, długoletni kurator festiwalu Warszawa w budowie. – Warszawa to równocześnie miasto części i zielony archipelag, gdzie miejsca zabudowane przeplatają się z ogrodami działkowymi i nieużytkami. Warto zauważyć, że wyspy odkrywane przez artystę nie są przez niego orientalizowane. Stara się oddać ich zróżnicowanie, ukazać zalety i braki. Widać, że rozumie sens współczesnego miasta i wielki potencjał tego, co włoski architekt i teoretyk Aldo Rossi nazywał Città per parti – miastem części”.
Udział w dyskusji wezmą:
Olga Drenda – pisarka, eseistka, tłumaczka. Absolwentka Etnologii i Antropologii Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książek „Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji”, „Wyroby. Pomysłowość wokół nas” (za którą otrzymała nominację do Paszportów Polityki i Nagrodę Literacką Gdynia w kategorii esej) oraz rozmów „Czyje jest nasze życie” (wspólnie z Bartłomiejem Dobroczyńskim) i „Książka o miłości” (wspólnie z Małgorzatą Halber). Prowadziła podcast o folklorystyce „Ducholożka na tropie”. Od 2013 roku prowadzi stronę Facebook.com/duchologia, poświęconą widmom epoki transformacji. Była kuratorką wystawy „Wcielenia jelenia” prezentowanej w 2020 r. w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie w ramach cyklu „Rzeczy kultowe”.
Jakub Gondorowicz – architekt. Współtwórca, wraz z Wojciechem Hryszkiewiczem i Aleksandrem Maciakiem kolektywu architektoniczno-artystycznego Archipolo, którego celem jest obserwacja i zrozumienie polskiej przestrzeni takiej, jaką jest. „Polska kultura budowlana nie trzyma się ścieżki wyznaczonej przez ekspertów. Pod nieuwagę architektów na własne potrzeby rozwinęła nieoficjalny katalog form i motywów”.
Adam Mazur – krytyk i teoretyk fotografii, kurator wielu wystaw, historyk sztuki i amerykanista. Redaktor antologii, katalogów i autor książek m.in. „Kocham fotografię”, „Historie fotografii w Polsce 1839–2009”, „Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po roku 2000”, „Głębia ostrości. Eseje o fotografii polskiej po 1945 roku”, „Po końcu fotografii”, „Świat okaleczony. Historie fotografii środkowoeuropejskiej 1839–2018”. Od 2013 r. wraz z Łukaszem Gorczycą opracowuje historię polskich i środkowoeuropejskich książek fotograficznych. Współzałożyciel czasopisma o sztuce „Szum”, od 2018 r. prowadzi powołany przez siebie magazyn „BLOK” (blokmagazine.com). Wykłada na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (Wydział Fotografii). Wraz ze studentami i doktorantami UAP redaguje magazyny postmedium.art (2018-) oraz polishphotobookreview.com (2020-).
Maciej Rawluk – artysta fotograf i filmowiec. Jest autorem książek poświęconych długoterminowym projektom fotograficznym, m.in.: „Przystanki polskie”, „Bałuty – palimpsest”, „Setka”, „Posta Romana”, „Ojczyzna”, „Jedynka”, „Wszystko składane. Aparat, rower i przedmieścia”. Pracuje w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie w Instytucie Fotografii i Filmu prowadzi Pracownię Dokumentu Fotograficznego.
Robert Zydel – absolwent Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat prowadził zajęcia dotyczące badań i komunikacji na UW, SWPS i SGGW. Był Consumer Insight Directorem w agencji kreatywnej Saatchi&Saatchi. W latach 2014 – 2019 zarządzał Biurem Marketingu Miasta w samorządzie warszawskim. Jest członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii oraz Rady Muzeum Warszawy i Rady Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza. Od stycznia 2021 r. jest dyrektorem Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.