DLA KOGO?
Wydarzenie familijne dla dzieci w wieku od 6. do 11. roku życia oraz ich opiekunów.
DOSTĘPNOŚĆ
Więcej informacji: dostepnosc@ethnomuseum.pl; tel. 502 955 534 (możliwość wysłania SMS).
O WYDARZENIU
Rośliny są wplecione (w sensie przenośnym, ale i literalnym) w obrzędy i codzienność ludzkich społeczności na całym świecie. Przyjrzyjmy się temu, jakie funkcje – praktyczne, estetyczne, a nawet magiczne – ma wyplatanie, skręcanie i wiązanie roślin.
Podczas warsztatów, wybierzemy kilka bardziej i mniej oczywistych roślinnych splotów: wianki święcone na oktawę Bożego Ciała; indonezyjskie, filipińskie i indyjskie girlandy z kwiatów jaśminu i aksamitek; liny dzwonów w świątyniach; magiczne nawęzy czy bukiety i wianki panien młodych. Przyglądając się naszym obrzędowym powiązaniom z roślinami, będziemy skręcać i pleść. Zajęcia będą miały zarówno część plastyczną, jak i elementy ćwiczeń ruchowych. Pokażą nam one, jak silne i przystosowane do skręcania są ciała roślin; jak ich splatanie i łączenie zwiększa wytrzymałość tworzonych materiałów, a także jak ten fakt bywa wykorzystywany w obrzędach.
Prosimy, aby osoby uczestniczące warsztatach przyniosły ze sobą jedno zdjęcie, na którym przedstawione jest wybrane przez nich rodzinne święto (najlepiej odbitka, wydruk).
PROWADZENIE
dr Iwa Kołodziejska – adiunktka w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, antropolożka i biolożka od wielu lat prowadząca badania dotyczące relacji ludzi i roślin w Polsce, Rumunii, Ukrainie i Dagestanie. Interesuje się różnorodnością i skomplikowaniem relacji zarówno w świecie ludzkim jak i poza-ludzkim, a przede wszystkim na ich przecięciach. Autorka m.in. książki „Podolskie zielniki. Praktykowanie wiedzy o roślinach na Podolu Wschodnim (Ukraina)”.
Krystyna Jędrzejewska-Szmek – artystka, biolożka i badaczka. Osią jej zainteresowań są powiązania i napięcia międzygatunkowe. Jej praktyka jest oparta na badaniach, inspiruje się nauką zachowując do niej krytyczny stosunek. Poszukuje różnych rodzajów wiedzy łącząc ze sobą dyskurs naukowy z wiedzą ucieleśnioną. Przez wiele lat pracowała w Ogrodzie Botanicznym UW, interesuje się krytycznymi studiami nad roślinami (critical plant studies). Pracuje głównie w sferze wizualnej, ale też jako autorka tekstów i animatorka różnego rodzaju działań społecznych i warsztatów. Współautorka nagradzanego artbooka Tropicale, który porusza kwestie relacji botaniki z kolonializmem. Członkini Grupy ZAKOLE, która skupia się na poszukiwaniu sposobów opowiadania i doświadczania terenów takich jak bagna oraz przybliżania perspektywy zamieszkujących je istot (Zakole.pl).
POBIERZ BEZPŁATNY BILET!
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Samorządu Województwa Mazowieckiego, który jest organizatorem Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.