DLA KOGO?
Wydarzenie dla dorosłych i starszej młodzieży.
DOSTĘPNOŚĆ
Więcej informacji dla osób z różnymi potrzebami: dostepnosc@ethnomuseum.pl; tel. 502 955 534 (możliwość wysłania SMS). Prosimy o kontakt telefoniczny od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00.
O WYDARZENIU
Koncepcja społecznego świat muzealnictwa i subświata edukacji muzealnej to zagadnienia, stanowiące punkt wyjścia do szerokich rozważań nad możliwościami i znaczeniami społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej. Koncepcje społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej interesowały badaczkę dr Mariannę Otmianowską zarówno w kontekście interakcji wewnętrznych, zewnętrznych, jak i z publicznością potencjalną. W ramach prowadzonych przez nią badań ilościowych i jakościowych, w kontekście ówcześnie trwających debat nad zmianą definicji muzeum proponowaną przez ICOM, częściowo w czasie pandemii (COVID-19) przeprowadzono ponad 50 wywiadów indywidualnych w ośmiu muzeach w Polsce oraz 5 badań fokusowych, w tym dwa o charakterze międzynarodowym.
Autorka dokonała również analizy ponad trzydziestu dokumentów strategicznych oraz raportów z badań publiczności w polskich muzeach. Novum tego projektu było objęcie wywiadami nie tylko dyrekcji, kierownictwa i edukatorów, ale również osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i ochronę zbiorów. Koncepcje społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej w interakcjach wewnętrznych dotyczą czterech obszarów rozwoju instytucji, związanych z zarządzaniem, komunikacją, współpracą i rozwojem. Muzea mają znaczący potencjał edukacyjny, który dzięki rozwojowi instytucjonalnemu i programowemu może przyczyniać się do stworzenia dostępnej, inkluzywnej instytucji kreowanej zgodnie z koncepcją społecznej odpowiedzialności.
Zapraszamy na spotkanie, podczas którego Piotr Górajec, przewodniczący Forum Edukatorów Muzealnych, sekretarz ICOM Polska i zastępca dyrektora Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie porozmawia o badaniach, ich konkluzjach i wyzwaniach z dr Marianną Otmianowską, autorką książki „Koncepcje społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej. Studium socjologiczne”.
GOŚCINI
Dr Marianna Otmianowska jest historyczką sztuki i pedagożką, doktorat obroniła w dyscyplinie nauk socjologicznych. Działa jako muzealniczka, edukatorka, badaczka, wykładowczyni akademicka, moderatorka design thinking. Jest autorką wielu artykułów, a także książki „Koncepcje społecznej odpowiedzialności edukacji muzealnej. Studium socjologiczne”. Wiceprzewodnicząca ICOM Polska; należy do Stowarzyszenia Historyków Sztuki oraz Stowarzyszenia Muzealników Polskich; związana jest również z Forum Edukatorów Muzealnych. W latach 2016-2018 była dyrektorem Narodowego Archiwum Cyfrowego, zaś w latach 2013-2016 kierownikiem Działu Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie. Z Muzeum Łazienki Królewskie związana jest od 2018 r. jako zastępca dyrektora ds. konserwatorskich, koordynując projekty z zakresu konserwacji zabytków, historycznych ogrodów oraz inwestycji. Od grudnia 2022 r. pełniła obowiązki dyrektora Muzeum, a w październiku 2023 r. została powołana na to stanowisko na pięcioletnią kadencję.
PROWADZENIE
Piotr Górajec od 2015 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Z instytucją związany jest od 2004 roku, kiedy rozpoczął pracę jako edukator muzealny. W kolejnych latach kierował Działem Edukacji, a następnie objął stanowisko kierownika Działu Rozwoju Muzeum. Jest współtwórcą Forum Edukatorów Muzealnych, które od 2024 roku działa jako Stowarzyszenie Edukatorów Muzealnych, a Piotr Górajec został jego pierwszym prezesem. Aktywnie zaangażowany w działalność Polskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM), od 2021 roku pełni funkcję sekretarza prezydium ICOM Polska. Od 2022 roku przewodniczy Komitetowi Głównemu Olimpiady Artystycznej. Absolwent archeologii klasycznej na Uniwersytecie Warszawskim, swoją wiedzę wzbogacił także o kompetencje menedżerskie, kończąc Akademię Psychologii Przywództwa oraz studia MBA w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej. W swojej pracy zawodowej łączy doświadczenie muzealne z nowoczesnymi metodami zarządzania i promocji dziedzictwa kulturowego.