18 listopada (w czwartek) o godz. 19 zapraszamy do Sali Kinowej PME, gdzie odbędzie się dyskusja wokół książki „Wszystkie wojny świata” Tomasza Szerszenia.
Jak dziś pisać o wojnach i katastrofach, o ich pozostałościach i śladach, o ich językach i obrazach? Jak wyrwać się spod ich wpływu, zdekolonizować ich obraz? Z autorem „Wszystkich wojen świata” rozmawiać będą Katarzyna Bojarska (kulturoznawczyni, krytyczka sztuki, tłumaczka) i Eliza Kącka (literaturoznawczyni, krytyczka literacka). Rozmowę poprowadzi Robert Zydel, dyrektor PME.
Wstęp bezpłatny. Bez zapisów.
O książce
Jak z dzisiejszej perspektywy czytać powracające obrazy katastrof czy oglądane z dystansu pozostałości po historycznych wydarzeniach? Czy antyczna umiejętność „czytania (z) popiołów” może być użyteczna w tej próbie archeologii współczesności? Od Hiroszimy i Czarnobyla, przez Bliski Wschód i Algierię, Auschwitz i Fukushimę, aż po zamach w Paryżu w 2015 roku i inne współczesne konflikty i kryzysy autor tworzy, z założenia niekompletną, planetarną kartografię destrukcji: przygląda się fotografiom i tekstom dotyczącym oglądanych z daleka pozostałości katastrof i wojen. Podąża ich śladem, by spróbować zdekolonizować ich obraz i ich utajony wpływ na nas samych.
O uczestnikach i uczestniczkach spotkania
Katarzyna Bojarska – adiunktka w katedrze kulturoznawstwa SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego w Warszawie, członkini Uniwersytetu Muri im. Franza Kafki. Autorka tekstów i przekładów zainteresowana relacjami sztuki, literatury, historii i psychoanalizy, tłumaczka m.in. książki Michaela Rothberga „Pamięć wielokierunkowa. Pamiętanie Zagłady w epoce dekolonizacji” (Warszawa 2016). Autorka książki „Wydarzenia po Wydarzeniu: Białoszewski – Richter – Spiegelman” (Warszawa 2012). Redaktorka i jedna z tłumaczek książki Ernsta van Alphena, „Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt” (Kraków 2019). Stypendystka Fulbrighta, NPRH, NCN i Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Współzałożycielka i redaktorka pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” www.pismowidok.org, prezeska Fundacji kultury wizualnej Widok.
Eliza Kącka – adiunktka na Wydziale Polonistyki UW. Opublikowała książki akademickie: „Stanisław Brzozowski wobec Cypriana Norwida” (Warszawa 2012) oraz „Lektura jako spotkanie. Brzozowski – tekst – metoda” (Kraków 2017), a także książki prozatorskie „Elizje” (Kraków: Lokator, 2017) i „po drugiej stronie siebie” (Kraków: Lokator 2019). Współredaktorka antologii „Poeci i poetki przekraczają granice” (FA-art, 2011), redaktorka wyborów poezji mniej współczesnej (w tym Cypriana Norwida i Anny Świrszczyńskiej dla Universitasu). Członkini Zarządu Głównego TLiAM, kapituły Nagrody Literackiej GDYNIA i Nagrody Literackiej m.st. Warszawy. Z sieci znana głównie (w swoim mniemaniu) jako autorka małych próz/nasłuchów miejskich. Recenzentka i czytelniczka literatury najnowszej.
Tomasz Szerszeń – antropolog kultury i artysta wizualny, eseista. Autor książek „Wszystkie wojny świata” (2021), „Podróżnicy bez mapy i paszportu” (2015) i „Architektura przetrwania” (2017), redaktor książek „Oświecenie, czyli tu i teraz” (2021, z Łukaszem Rondudą) i „Neorealizm w fotografii polskiej 1950-1970” (2015, z Rafałem Lewandowskim). Redaktor „Kontekstów”, współzałożyciel pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, adiunkt w Instytucie Sztuki PAN. Autor wielu tekstów i przekładów publikowanych w pismach i antologiach. Swoje projekty artystyczne pokazywał na wystawach m.in. w Galerii Studio, Muzeum Sztuki w Łodzi, Fundacji Archeologia Fotografii, Galerii Asymetria, Nowym Teatrze, Muzeum Mickiewicza w Stambule, Indie Photography Gallery w Tel Awiwie czy na Paris Photo. Współkurator wystaw „Czym jest Oświecenie?” (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2018) i „Transfert” (Galeria Studio w Warszawie, 2019), współautor projektu teatralnego „Hiroshima / Love” (Biennale Warszawa, 2019).
Robert Zydel – absolwent Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Przez wiele lat prowadził zajęcia dotyczące badań i komunikacji na UW, SWPS i SGGW. Był Consumer Insight Directorem w agencji kreatywnej Saatchi&Saatchi. W latach 2014 – 2019 zarządzał Biurem Marketingu Miasta w samorządzie warszawskim. Jest członkiem zarządu Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii oraz Rady Muzeum Warszawy i Rady Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza. Obecnie Dyrektor Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.
Podczas spotkania będzie możliwy zakup książki.
W imieniu własnym oraz wydawnictwa słowo/obraz terytoria serdecznie zapraszamy!