pl
Godziny otwarcia:
PT:11:00 - 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 – 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB: 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
PT:11:00 - 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 - 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
pl
Godziny otwarcia:
PT: 11:00 - 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 – 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB: 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
PT: 11:00 - 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 - 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
pl
WYSTAWA ARCHIWALNA
09.12.2017 - 24.05.2018

Magnificat

Nowa wystawa czasowa Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie stanowi zbiór rzeźb ludowych Maryjek, pochodzących z – liczącej obecnie około 500 przedstawień, kolekcji Elżbiety Zajdel.

Matki Boskiej Gromnicznej. Matki Boskiej Jagodnej. Matki Boskiej Siewnej. To tylko część spośród kilkudziesięciu świąt związanych z postacią Madonny, które można znaleźć w ludowym kalendarzu maryjnym. Zbiór ludowych rzeźb tzw. „Maryjek” to kolekcja Elżbiety Zajdel licząca około 500 różnorodnych przedstawień wyszperanych na targach oraz przygotowanych na specjalne zamówienie.

Początki tej niezwykłej pasji kolekcjonerskiej zaczęły się niewinnie – od wizyty na jednym z targów staroci i odkrycia na nim wiekowej, ludowej Maryjki, wyróżniającej się wśród masy bibelotów. Z czasem kolekcjonerka Elżbieta Zajdel zaczęła poznawać nowe wizerunki Matki Boskiej oraz związane z nimi legendy i kulty. Zaczęła nie tylko nabywać napotkane rzeźby, ale także zamawiać zapomniane już dziś przedstawienia Matki Boskiej i przy okazji stopniowo poznawać rzeźbiarzy ludowych, ich filozofię życia oraz tworzenia.

Ekspozycja „Magnificat. Ludowy kalendarz maryjny w Polsce” to spojrzenie na jeden z przejawów kultury ludowej, która kryje za sobą cały system wierzeń i przesądów – niejednokrotnie nierozerwalnie związanych z aspektami życia codziennego na wsi. Pozwala też poznać historię poszczególnych świąt i dowiedzieć się, kiedy Matka Boska ze świecą w dłoni obchodziła uprawy i doglądała ozimin oraz za czyją patronkę uchodziła Matka Boska Jagodna.

Ludowe rzeźby pokazują jak ważną częścią naszego dziedzictwa na przestrzeni wieków był i wciąż jest kult maryjny, szczególnie barwny na polskiej wsi. To również wyraz tęsknoty za ginącym, kolorowym folklorem wiejskim.