Zapraszamy na wystawę „Wspólne przestrzenie. Migracje edukacyjne w kontekście zimnej wojny” organizowaną przez Niemiecki Instytut Historyczny w naszym muzeum.
15.02 (wtorek) o g. 18 odbędzie się otwarcie wystawy połączone z panelem dyskusyjnym. Spotkanie poprowadzi Max Cegielski, a w dyskusji wezmą udział Majid Jammoul (artysta), Teresa Romaszkiewicz – Białas (architekt), Mustafa Switat (NIH) 0raz Dorota Woroniecka – Krzyżanowska (NIH).
Wystawa to opowieść o międzynarodowych relacjach w obszarze kultury, o przepływie idei i doświadczeniach ludzi kultury i sztuki. Ta opowieść wykracza poza zwykły transfer wiedzy i bilateralne umowy edukacyjne. Ekspozycja wprowadza odbiorców w ówczesny kontekst społeczny, nakreśla skalę tej wymiany, jej wielostronny i złożony charakter, ale najważniejsi są jej bohaterowie. Artyści, ludzie kultury, architekci – to ich historie pokazują, w jaki sposób międzynarodowa współpraca edukacyjna stała się sposobem na budowanie trwałych relacji oraz instytucjonalnych związków i międzyludzkich przyjaźni w okresie zimnej wojny. Przeprowadzone w ramach projektu badawczego wywiady historii mówionej pozwoliły autorom wystawy nakreślić sylwetki arabskich uczestników wymiany naukowej. W tym gronie znaleźli się, między innymi, palestyński fotograf Mahmoud Dabdoub, który studiował w Lipsku, egipska baletnica Magda Saleh, stypendystka w moskiewskiej Akademii Baletu Balszoj czy pochodzący z Syrii rzeźbiarz i medalier Majid Jammoul, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Wystawa jest częścią międzynarodowego projektu badawczego Kontakty naukowe w przestrzeni ideologicznej: studenci z Bliskiego Wschodu w bloku wschodnim (1950–1991). Projekt ten został poświęcony stosunkom akademickim między Bliskim Wschodem a blokiem wschodnim w kontekście zimnej wojny.
„Byliśmy bardzo dumni z faktu, że uczy nas ekipa zagranicznych wykładowców” wspomina polskich nauczycieli Waed Radhi, były student architektury na Uniwersytecie w Mosulu. „Ten przyjazd, to zetknięcie z kulturą, z obyczajowością tu w Europie, bo Polska to przecież część Europy, dużo wniosło nie tylko w moją działalność artystyczną” – opowiada Majid Jammoul, jeden z pierwszych syryjskich studentów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Kiedy w drugiej połowie lat 50. XX wieku otwierał się nowy rozdział w stosunkach między blokiem wschodnim a krajami tzw. Trzeciego Świata, Polska stała się jednym z istotnych ośrodków edukacyjnych. Państwa socjalistyczne intensywnie współpracowały na wielu polach z krajami Afryki Północnej oraz Bliskiego Wschodu, ale dotychczasowe publiczne debaty, badania i projekty w dużej mierze skupiały się na analizie ówczesnej współpracy politycznej, na wymianie handlowej oraz infrastrukturalnej, a ich bohaterami byli inżynierowie, pracownicy biur projektowych i przedsiębiorstw handlu zagranicznego. Mniej uwagi poświęcano twórcom kultury czy byłym studentom kierunków artystycznych. Wystawa „Wspólne przestrzenie. Migracje edukacyjne w kontekście zimnej wojny” uzupełnia ten kontekst.
Organizator: Niemiecki Instytut Historyczny w Warszawie
Partner: Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie