pl
Godziny otwarcia:
PT:11:00 – 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 – 17:00
PT: 11:00 – 19:00
SOB: 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
PT:11:00 – 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 - 17:00
PT: 11:00 – 19:00
SOB 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
pl
Godziny otwarcia:
PT: 11:00 – 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 – 17:00
PT: 11:00 – 19:00
SOB: 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
PT: 11:00 – 19:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 - 17:00
PT: 11:00 – 19:00
SOB 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
pl

BLOG: Królewskie kreacje w muzeum

Ci z Państwa, którzy odwiedzają Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, przyzwyczaili się już, zapewne, do obecności sukni polskich miss urody w sali wystawy stałej „Czas świętowania”. Manekiny ubrane w te suknie stoją zaraz przy wejściu na salę. Są częścią naszej etnokolekcji, która przechowuje wyroby inspirowane sztuką ludową.

Zdjęcie sukni polskiej miss urody z kolekcji muzeum

PME 59769,1 Fot. E. Koprowski

Najpiękniejsze kobiety, dla których szyto te stroje to współczesne królowe, tam gdzie tych prawdziwych już nie ma. Jednocześnie to, w co ubierają się te prawdziwe monarchinie jest tematem wielu komentarzy poddanych i mediów. Zjawisko to śledzić możemy w prasie i mediach społecznościowych na przykład w odniesieniu do brytyjskiej rodziny królewskiej. Kreacje Lady Diany – księżnej Walii, Meghan Merkel – księżnej Sussex , Kate Middleton – księżnej Cambridge czy samej królowej Elżbiety II to prawdziwy dress code, który się omawia i rozszyfrowuje na wszelkie możliwe sposoby. Królewska rodzina poprzez swe zachowania ubraniowe staje się niejako firmą modową, inspirującą modę dla niższych sfer. Jednak nie czynią tego w sposób intencjonalny.

Zdjęcie uśmiechającej Królowej Elżbiety z Wielkiej Brytanii

Królowa Elżbieta podczas wizyty do NASA, 2007, Fot. NASA/Bill Ingalls, domena publiczna

Tymczasem w historii europejskich monarchii istniała królowa będąca jednocześnie projektantką modową. Była nią Amalia – pierwsza królowa Grecji po odzyskaniu przez ten kraj niepodległości w 1830 roku. Amalia z rodu Wielkiego Księcia Pawła Fryderyka Augusta z Oldenburga pełniła funkcje królowej jako żona króla greckiego Ottona I Wittelsbacha w latach 1836 – 1862. Ta piękna kobieta przeżywała swą królewską funkcję dość burzliwe, włącznie z buntem poddanych przeciw jej skłonnościom absolutystycznym. Jednak na zawsze zostanie zapamiętana jako twórczyni dworskiego stroju greckiego, który stał się też z czasem strojem mieszczańskim.

Zdjęcie fragmentu obrazu na którym widać młodą, piękną księżniczkę w biżuterii

Księżniczka Oldenburgu, królowa Grecji, fragment obrazu, domena publiczna

Jak powstało jej dzieło: „Ubiór noszony w miastach peloponeskich i Atenach stały się inspiracją do opracowania i usankcjonowania jako oficjalnego stroju dworskiego ubioru kobiecego typu <Amalia>. Jego twórczynią była pierwsza, po odzyskaniu niepodległości w II poł. XIX wieku, królowa Grecji – Amalia. Za jej czasów był to obowiązkowy, reprezentacyjny strój dworu greckiego. Składa się z sukni „foustani” lub „kavadi” uszytej z różowej tafty. Koszula biała przy szyi, na piersiach i dłoniach ozdobiona białą koronką imitującą bogate, białe hafty. „Kondogoni” to czarny żakiet dopasowany do figury, bogato zdobiony złotym haftem. Na głowie aksamitna czapeczka „fesi” ze zwisającą kitką – „papaz”. Pas z klamrami pomalowanymi na złoty kolor, na szyi tombakowe łańcuszki imitujące złote” – tymi słowami Elżbieta Piskorz-Branekova. opisała laleczkę w stroju greckim, która znajduje się w naszych zbiorach

Zdjęcie obrazu na którym jest młoda królowa w ogrodzie nosząca ozdobną suknię

Obraz królowej Amalii w zaprojektowanym przez nią stroju, Domena publiczna

„Amalia” nie jest jednak jedyną laleczką w stroju ludowym w naszych kolekcjach, zarówno europejskich, jak i pozaeuropejskich. Ostatnio otrzymaliśmy ogromny ich zestaw z zasobów rozwiązanej w 2020 roku CePeLii. Są one aktualnie opracowywane naukowo i konserwatorsko, aby stać się pełnoprawną częścią naszych zbiorów. Cieszy nas ta kolekcja dokumentująca zarówno różnorodność strojów ludowych, jak i fragment historii samej CePeLii. Pośród nich są też laleczki greckie, ale tylko „Amalia” pokazuje efekt stylizacji królewskiej! Dedykuję ten zapis wszystkim królowom pośród fanek naszego muzeum.

Autorka: dr Justyna Laskowska-Otwinowska