pl
Godziny otwarcia:
SOB: 12:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 – 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB: 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
SOB 12:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 - 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
pl
Godziny otwarcia:
SOB: 12:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 – 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB: 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
Godziny otwarcia:
SOB 12:00 – 18:00
PON: Zamknięte
WT: 11:00 – 19:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 11:00 - 17:00
PT: 11:00 - 19:00
SOB 12:00 – 18:00
ND: 12:00 – 18:00
pl

Koreański design w Warszawie

Od pewnego czasu w naszym muzeum można zobaczyć wystawę stałą poświęconą kulturze Korei. Głównym jej akcentem jest replika tradycyjnego domu koreańskiego – hanok, wyposażonego zarówno w tradycyjne, jak i współczesne koreańskie rękodzieła.

Podzielony dom
Nasz hanok ma dość uproszczoną formę, gdyż intencją było stworzenie nie tyle dokładnej kopii tradycyjnego domostwa, co jego ogólnego wrażenia. Odzwierciedla on podział ról społecznych ściśle określonych w patriarchalnym niegdyś społeczeństwie. W ramach ekspozycji symbolicznie prezentujemy dwie przeszklone przestrzenie – sarangbang (część męską) i anbang (część kobiecą), w których ustawiliśmy właściwe dla tych pomieszczeń przedmioty. W pierwszej, znalazły się obiekty podkreślające naukowo-kancelaryjny charakter „męskiego” miejsca, nierzadko utożsamianego z prowadzeniem studiów, przyjmowaniem dygnitarzy czy pracą biurową. W drugiej, pojawiły się niezbędne dla strefy „kobiecej” skrzynie do przechowywania ubrań i innych rzeczy, jak również stoliczki związane z kulturą posiłków oraz niezbędne żeńskiej naturze toaletki. Wśród mebli, uwagę niewątpliwie przyciągają trzy współczesne realizacje wyróżniające się materiałem i formą, dla której inspiracją były tradycyjne sprzęty koreańskiego domostwa.

Przeźroczysty stoliczek
W przestrzeni anbang jest to stoliczek soban o wymiarach: 28x28x28 cm, autorstwa Kim Jae Kyounga. Mebel został wykonany w 2018 r. z różowej i przeźroczystej masy plastycznej. Składa się on z trzech odrębnych części: blatu i dwóch krzyżujących się ze sobą elementów tworzących nogi. Można go łatwo rozłożyć i złożyć, jest lekki i tworzy idealną parę ze starym zabytkowym soban stojącym obok niego. Razem wyglądają jak dziadek z wnuczkiem. Co więcej, nowoczesna forma przeźroczystego soban nadal odzwierciedla konfucjański styl życia, wymagający ustawiania licznych posiłków na wielu odrębnych, przenośnych stolikach.

Designerski majstersztyk
Obok transparentnego soban znajduje się druki stolik z 2018 r. – wonban autorstwa Ha Ji Hoona – laureata nagrody z 2009 r. „Design Artist of the Year” ufundowanej przez Koreańskie Ministerstwo Kultury . Stolik o wymiarach: wys. 18 cm, śr. 35,5 został wykonany zgodnie z filozofią artysty polegającą na nadawaniu tradycji nowego wyglądu.

Wonban jest zrobiony z drewna tekowego i składa się z dwóch części: okrągłego blatu i podstawy w kształcie ściętego stożka, pomalowanego w delikatnym odcieniu różu i srebra. Z mającego charakter użytkowy przedmiotu artysta stworzył dzieło sztuki odznaczające się absolutną precyzją wykonania.

Industrialne klimaty
Trzeci mebel znajduje się w przestrzeni sarangbang i jest to stolik do czytania i pisania gyeongsang, zaprojektowany i wykonany w 2017 r. ze stali i tytanu przez koreańską artystkę Park Bo Mi . Mebel ten kształtem i wymiarami (78,5x44x44 cm) nawiązuje do tradycyjnego biurka wykorzystywanego niegdyś tylko przez mnichów do czytania lub pisania ksiąg buddyjskich. Z czasem stolik ten stał się nieodłącznym elementem wyposażenia domowego, znajdując swe miejsce jedynie w pomieszczeniach dla mężczyzn. Był przeznaczony wyłącznie dla jednej osoby, głównie do czytania (zwłaszcza dokumentów w formie zwojów). Stał się symbolem uczoności i otrzymywał różne formy w zależności od gustu użytkujących je osób. Forma, którą nadała stolikowi Park Bo Mi jest w gruncie rzeczy bardzo tradycyjna, choć intrygująco niewyraźna w swym zarysie ze względu na nieustanną grę prześwitów i miejsc zacienionych uzyskanych w drucianej stalowo-tytanowej konstrukcji.

Wszystkie te trzy obiekty, stając się częścią naszej wystawy, utraciły nieco swój charakter użytkowy na rzecz znaczenia ekspozycyjnego, zyskując niemniej, w ten oto sposób dodatkową wartość symboliczną, wskazującą na istnienie ponadczasowej jakości w koreańskim wzornictwie balansującym na pograniczu sztuki i rzemiosła.

Autor: Bogna Łakomska