pl
Godziny otwarcia:
PON:Zamknięte
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 17:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 10:00 – 17:00
PT: 10:00 – 17:00
SOB: 10:00 – 18:00
ND: 12:00 – 17:00
Godziny otwarcia:
PON:Zamknięte
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 17:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 10:00 – 17:00
PT: 10:00 – 17:00
SOB 10:00 – 18:00
ND: 12:00 – 17:00
pl
Godziny otwarcia:
PON: Zamknięte
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 17:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 10:00 – 17:00
PT: 10:00 – 17:00
SOB: 10:00 – 18:00
ND: 12:00 – 17:00
Godziny otwarcia:
PON: Zamknięte
PON: Zamknięte
WT: 10:00 – 17:00
ŚR: 11:00 – 19:00
CZW: 10:00 – 17:00
PT: 10:00 – 17:00
SOB 10:00 – 18:00
ND: 12:00 – 17:00
pl

Wyróżnienie i medal im. Zygmunta Glogera

Wyróżnienie i medal od Kapituły Nagrody i Medalu Zygmunta Glogera dla naszego byłego pracownika — Krzysztofa Chojnackiego, starszego kustosza, który został doceniony za swój niekonwencjonalny dorobek muzealniczy w dziedzinie etnografii.

32. uroczysta gala odbyła się w Łomży. Nagrodę odebrała Małgorzata Jaszczołt, kustoszka w PME.

Krzysztof Chojnacki jest wybitnym muzealnikiem, autorem filmów i fotografii z dziedziny etnografii. W ciągu kilkudziesięciu lat pracy był: pracownikiem Działu Kultury Materialnej, Działu Oświatowego oraz samodzielnej Komórki Filmowej. Przez dwadzieścia lat (1985-2005) kierował Pracownią Fotograficzną.

Z Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie związał się zawodowo krótko po studiach, w roku 1966 roku. Pracował w PME do 2005 roku.

Podczas badań terenowych realizował filmy i fotografie etnograficzne z zakresu obrzędowości, folkloru, rzemiosła. Utrwalał na taśmie filmowej archaiczne techniki rzemieślnicze. Już pierwszy jego film, „Garnki ze Studzianego Lasu”, zrealizowany wspólnie z Piotrem Szackim w 1967 roku prezentuje reliktową technikę garncarską. Do dzisiaj jest on przedmiotem rozważań teoretyków filmu antropologicznego. (m.in. dr. hab. Sławomira Sikory z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego). Dużą część realizowanych lub współrealizowanych przez niego filmów stanowi uzupełnienie obiektów pozyskanych dla muzeum podczas badań terenowych. Jego filmy to również zapisy rekonstruujące dawne i przemijające zajęcia. Zarówno nim, jak i współpracującym Piotrem Szackim, kierowała chęć uchronienia od zapomnienia zanikającego już wtedy świata rzemieślników: kowali, bednarzy, duharzy, wytwórców kołowrotków oraz widowiskowych obrzędów, które za chwilę miały ulec transformacji. Wśród obrazów znajdują się także fotografie wiejskiej i małomiasteczkowej architektury.

 

 

Krzysztof Chojnacki jest autorem kilkudziesięciu dzieł i rejestracji filmowych oraz kilkudziesięciu tysięcy fotografii, które są zdeponowane w Archiwum PME.

Jego fotografie i filmy przyczyniają się nieustannie do popularyzacji wiedzy dotyczącej szeroko pojętej obrzędowości, rzemiosła oraz zjawisk z zakresu kultury ludowej. Są „skanem” tamtego świata. Sięgają do nich eksperci, ale także osoby zainteresowane i poszukujące źródeł.

Sięgamy do nich również my. Nagrania oraz zdjęcia były i są obecnie wykorzystywane przy realizacji wystaw, konferencji, prezentowane na muzealnym kanale YouTube. Wzbogacają także bieżącą aktywność PME w mediach społecznościowych.

W roku 2018 roku był realizowany projekt „Muzeum w terenie. Etnograficzne reminiscencje filmowe”, dla którego filmy były punktem powrotu w miejsca ich realizacji i prezentacji bohaterom lub ich rodzinom.

W 2020 roku kontynuacją był projekt filmowy „7 spotkań, 7 historii”, który otrzymał nagrodę za trzecie miejsce w konkursie „Mazowieckie Zdarzenia Muzealne – Wierzba” w kategorii „Najlepszy projekt edukacyjny”.

 

2021

2020

2019

2018

2017

2014