Dyskretny urok art brut w pracach artystów i w słowach badaczy.
Wystawa SZARA STREFA SZTUKI – polscy twórcy art brut. Ponad trzysta prac najbardziej znanych i interesujących twórców polskiego art brut można było zobaczyć w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie od 14 lipca do 18 września 2016 roku.
Przejmująca siła ekspresji i wyobraźni, szokujące rozwiązania ikonograficzne, a nade wszystko szczerość i niepowtarzalność wypowiedzi. Sztuka art brut potrafi wzruszać, wstrząsać i zachwycać, ale też pobudzać do refleksji i prowokować. Nie poddaje się klasyfikacjom historyków i teoretyków sztuki, nie przynależy ani do kultury niskiej, ani wysokiej – jest niezależna, pełna zagadek i tajemnic.
Tuż po wojnie Jean Dubuffet, francuski malarz i rzeźbiarz, rozczarowany ówczesną ofertą awangardowych prądów artystycznych, odkrywa dla siebie i dla świata powstałe w szpitalach psychiatrycznych i więzieniach obszary sztuki „innej”. Wymyśla dla niej termin „art brut”.
Idea art brut zainspirowała wielu pisarzy, intelektualistów i artystów XX wieku, których twórczość pozostawała pod przemożnym wpływem plastycznych kreacji osób chorych umysłowo i wykluczonych społecznie. Zainteresowanie ich sztuką trwa do dzisiaj.
Na wystawie „SZARA STREFA SZTUKI – polscy twórcy art brut” znalazły się prace 31 twórców art brut – tych najwybitniejszych, jak Maria Wnęk, Edmund Monsiel, Stanisław Zagajewski, Adam Dembiński, Julian Stręk i Włodzimierz Rosłon oraz tych mniej znanych, którzy warci są popularyzacji. Prezentowane dzieła pochodziły z kolekcji Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Etnograficznego w Toruniu, Muzeum Śląskiego w Katowicach, kolekcji Leszka Macaka, Andrzeja Kwasiborskiego, Stowarzyszenia „Psychiatria i Sztuka”, Szpitala Specjalistycznego im. dr. J. Babińskiego w Krakowie oraz zbiorów artystów Adama Nidzgorskiego i Władysława Wałęgi.